Cleo - 2008-10-28 19:18:19 |
Dostałam za zadanie przygotować coś w rodzaju prezentacji maturalnej. Moim tematem jest ''Motywy biblijne w literaturze i sztuce''. Wybrałam motyw Maryi Bolesnej, jednak kompletnie nie wiem, jak się mam do tego zabrać. Na przedstawienie tego mam jedynie 5 minut. Może ktoś z Was wie, jak powinno to mniej więcej wyglądać? Będę wdzięczna za każdą pomoc.
|
Kate - 2008-10-28 20:01:26 |
Ja nie wiem, w końcu jestem jeszcze w gimnazjum. Ale wydaje mi się, że w pierwszej kolejności powinnaś powiedzieć kilka zdań o Maryi Bolesnej, potem przejść do wydarzeń ciekawych i najważniejszych. Pewna nie jestem, bo nie wiem jak to ma wyglądać. Ale zawsze coś ;).
|
Black Star - 2008-10-29 17:41:59 |
ale masz przygotowac sama prezentacje ustna, czy calosc, z konspektem i bibliografią?
jesli ustną to: wystąpienie musi miec wstep (mowisz o czym bedziesz mowic, to znaczy: jak rozumiesz temat [w tym wypadku: "motywy biblijne w literaturze i sztuce''] i jak bedziesz go realizowac [czyli ze wybierasz motyw Maryi Bolesnej]), rozwiniecie (tresc wlasciwa) i zakonczenie (podsumowanie)
poniewaz w temacie jest w literaturze i sztuce, musisz oprzec sie na przykladach literackich i z np. malarstwa [lub filmu, muzyki, grafiki itp, itd] (mniej wiecej tyle samo przykładów ze sztuki co z literatury). wazne zeby nie brac za duzo przykladow (bo nie chodzi o wymienienie ale o omowienie).
jesli masz jeszcze stworzyc bibliografie (jak do prawdziwej prezentacji mat.) to w bilbiografii wymieniasz wszystkie utwory literackie i nietylko z ktorych korzystalas (dzielac na 'literature podmiotu' - przykłady na ktorych sie opierasz i 'literature przedmiotu' - opracowania itp z ktorych korzystalas)
konspekt to po prostu plan wypowiedzi (najlepiej w punktach, nie musi byc specjalnie rozwiniety)
no i na maturze jest jeszcze tak, ze po prezentacji komisja (nauczyciele) zadaja pytania z Twojego tematu, na ktore trzeba odpowiedziec.
|
Cleo - 2008-10-29 18:27:58 |
Całość, z konspektem i bibliografią. Jako przykłady wybrałam Pietę - Michała Anioła (rzeźba), Lament Świętokrzyski (literatura) i Ukrzyżowanie - Rafaela Santiego. Zresztą tylko tyle mogło być.
|
Black Star - 2008-10-30 10:59:04 |
no to przykłady juz masz, a to najwazniejsze :) teraz chodzi o to, zeby kazdy z nich krotko ale wyczerpujaco omowic.
co do bibliografii, to nie wiem czy musicie ja robic tak bardzo formalnie, ale jesli tak, to powinna ona wygladać tak: nazwisko i imie autora, tytuł, tłumaczenie (jesli oryginal byl w innym jezyku niz polskim), miejsce i rok wydania [np. Styron William, Wybór Zofii, tłum. Z. Batko, Warszawa 1991]
w przypadku np. malarstwa trzeba napisac nazwisko i imie autora, tytuł, w: i tu piszemy autora i tytuł, albumu/ksiazki w ktorej ten obraz ogladalas, miejsce i rok wydania, ew. strone na ktorej ten obraz sie znajdowal [np. da Vinci Leonardo, Mona Lista, w: Jacek Buszyński, 100 najsłynniejszych obrazów, Warszawa 1997, s. 49]
jesli ktorys z materialow znalazlas w internecie, to piszemy: nazwisko i imie autora, tytuł, znalezione w World Wide Web: adres
w przypadku autora nieznanego, lub pracy zbiorowej piszemy: tytuł dzieła, autor nieznany, w: gdzie to znalazlas [autor, tytuł, miejsce i rok wydania danego zbioru, gdzie byl zamieszczony ten tekst]
to wszystko co wypislalam nalezy do literatury podmiotu, oprocz tego robi sie jeszcze osobna bibliografie do literatury przedmiotu
wyglada to mniej wiecej tak:
BIBLIOGRAFIA
literatura podmiotu 1. blebleble 2. blablabla 3. plepleple . . .
literatura przedmiotu 1. xxxx 2. uuuu . . .
w literaturze przedmiotu wpisujemy wszystkie słowniki, opracowania, encyklopedie itp, itd, ktore pomogly Ci w realizacji tematu: [np. Nosowska Dorota, Słownik Motywów Literackich, Bielsko-Biała 2004, s. 54-56]
konspekt (na osobnej kartce niz bibliografia) wyglada na przykład tak:
KONSPEKT (lub: RAMOWY PLAN WYPOWIEDZI)
1. WSTEP - wyjasnienie tematu
2. ROZWINIECIE TEMATU NA PRZYKLADACH - przyklad 1 - przyklad 2 . . .
3. PODSUMOWANIE
zarówno konspekt jak i bibliografia powinny być podpisane przez Ciebie ręcznie. podczas wypowiedzi, jedyne materiały jakie mozesz przy sobie miec to wlasnie konspekt i bibliografia (no chyba ze korzystasz z prezentacji multimedialnej lub plakatow, ale na 5 minut to chyba sie nie oplaca). Drugi egzemplarz konspektu i bibliografii dajesz komisji, komisja w pytaniach ktore nastepuja po samej prezentacji moze spytac o wszystko, co masz w konspekcie lub/i bibliografii.
|
Kate - 2008-10-30 21:30:49 |
A Cleo odpowiada "ple ple ple" a potem "uuuu" xDD. (joke;p)
|
Cleo - 2008-11-17 20:18:56 |
O taa :D
Co prawda, podeszłam raz do prezentacji, ale jak to określiła pani ''ślizgałam się'' po wierszu i kazała mi przestać. No, ale wzięła bibliografię i dostałam za nią 5 :D Dzięki Bs ^^ Dziękuję bardzo :)
|
Kate - 2008-11-17 21:23:58 |
hehe, gratulacje ;D
|
Black Star - 2008-11-17 23:59:24 |
Zawsze do usług. :) W sumie, dałaś mi genialny pomysł na życie, Cleo. Mogę to robić, w formie pomocy przed maturą dla uczniów liceów z krakowa, w formie korepetycji, i jeszcze bede miala za co żyć. :)
|
Cleo - 2008-11-18 15:47:50 |
No widzisz ;] Pożegnaj w takim razie precelkowe życie xD
|
pyza - 2009-04-19 01:04:32 |
A czy mógłby mi ktoś doradzić jak wykonać opis bibliograficzny wiersza? np. Romantyczność Mickiewicza. trzeba dopisywać z jakiego to tomu, jakie wydawnictwo???:)
|
Black Star - 2009-04-19 12:18:38 |
autor (od nazwiska), tytuł, w: gdzie (tom), miejsce i rok wydania, s. (strona), ISBN
np. Miłosz Czesław, Campo di Fiori, w: Cz. Miłosz, Wiersze, Kraków 1987, s. 114, ISBN 83-08-00846-1
|
pyza - 2009-04-19 13:14:17 |
dziękuję:)
|